April 6, 2009

Akan Ku Petik Bintang di Langit....


Dah lama sangat rasanya aku tak update blog.....hari nie rasa rajin lak.....


Pada 29 Mac 2009, kami sekeluarga berkesempatan untuk pergi memetik buah dan sayur. Sebanyak 7 buah kereta turut serta dalam program kali ini. Aktiviti memetik ini berlangsung di Penray Garden yang terletak di Otaki, kira-kira 90 km daripada bandar Wellington. Rombongan bertolak dari tempat berkumpul lebih kurang jam 10:00 pagi dan sampai di Penray Garden lebih kurang jam 10:50 pagi.


Terdapat beberapa jenis buah dan sayur yang ditanam di Penray Garden seperti strawberi, epal, pear, lemon, lime, cili, capsicum, bawang dan tomato. Tumpuan kami ialah untuk memetik epal, pear dan cili. Kat sini cili mahal, terutamanya kalau dah habis musim. Jadi dah ada peluang petik cili sendiri, petik banyak-banyak buat stok. Kat sini murah sikit berbanding beli kat kedai. Pernah beli cili merah, 7 biji dalam $NZ 5 kat sebuah kedai. Ada pelbagai jenis cili ditanam di sini. Aku petik cili yang biasa aku makan la, macam kat Malaysia tu. Cili jenis lain malas nak try lak.


Mula-mula pi petik buah epal dulu. Bukan main seronok anak-anak aku dok memetik buah epal. Masing-masing dok pegang baldi masing-masing. Aku pun teruja gak sebab tak pernak petik epal sebelum nie. Dah jadi macam petani moden lak masing-masing.


Lepas petik epal, pergi petik pear lak. Sambil petik tu, try sebiji. Best betoi pear dia. Manis.....rasa tak pernah jumpa pear macam tu kat Malaysia. Rupa pear tu tak cantik mana tapi rasa dia memang manis betoi. Dan tak berair dan lembik. Rangup dan manis.


Hampir sejam lebih memetik, kami semua pun pi la bayar kat kaunter tu. Kena dalam $32 semuanya. Lepas tu kami pergi ke Lindale lak, untuk berpiknik makan lunch, sambil makan aiskrim dan jugak solat Zohor. Dalam jam 4 petang kami pun bertolak pulang ke rumah masing-masing. Dah epal banyak sangat kat rumah nie, isteri aku pun mencuba ler beberapa resepi yang melibatkan epal nie macam pie epal, kek epal, epal goreng dan akan try aiskrim epal lak lepas nie........
















Anak aku dah tak sabar nak petik epal nie.......Sambil pose maut depan pokok epal.




Nielah pokok pear yang sedap rasa buahnya






Hasil kutipan kami sekeluarga pada hari itu.

No comments:

Post a Comment