March 6, 2009

Selling China

Selling China...???? Itulah satu tajuk buku yang aku pernah jumpa di sini. Tapi aku tak sempat nak baca pun. Tak tau apa isi kandungan buku tu. Negara China mempunyai pengaruh yang besar dalam ekonomi dunia selain daripada USA. New Zealand juga tidak terlepas daripada impak negara China ini.

Sepanjang aku berada di sini, susah aku nak jumpa barangan yang dibuat di New Zealand. Kalau ada pun, kebanyakannya makanan seperti susu, buah, keju dan daging. Kebanyakannya pasti Made in China. Baju-baju untuk souvenir yang tulis New Zealand pun made in China. Bukan itu sahaja, kebanyakan baranagan rasmi (tulen) All Blacks juga made in China termasuk la jersey, baju polo, raincoat, boleh kata semua produk All Blacks la. Dulu ada jersey All Blacks yang made in NZ, tapi sekarang dah diberhentikan. Semua produk telah beralih arah ke negara China.

Dalam minggu lepas, ada akhbar membangkitkan satu kes di mana satu syarikat yang mengeluarkan weatgear untuk askar NZ berpejabat di Levin, NZ milik sorang mamat Kiwi, telah diberhentikan tender penghasilan weatgear tersebut. Kini tender yang berjumlah $NZ 2 juta tersebut telah disalurkan kepada sebuah syarikat di China. Begitulah kuatnya impak ekonomi negara China nie. Mungkin kat sana labour fee murah, jadi untung mungkin banyak sikit. Kat sini labour fee memang mahal. Tapi langkah kerajaan NZ buat macam tu tidak membantu usahawan-usahawan "bumiputra" sini lak. Mungkin depa ada polisi sendiri kot. Tak tau la pulak.

Aku cuba la cari baju t-shirt souvenir atau All Blacks yang made in NZ untuk bawa balik Malaysia, puas hati sikit sebab ada tulis made in NZ. Tapi so far belum jumpa lagi la.

Barangan yang made in Malaysia pun boleh tahan jugak ada kat sini. Macam minyak masak, tisu, maggi, sarung tangan dan lain-lain lagi la. Hari tu aku jumpa sarung tangan getah yang made in Malaysia. Aku pun dengan bangga cakap dengan satu orang mamat Maori tu, made in Malaysia tu.....

Dia jawab " Cheap labour, cheap labour". Eleh.....macam dia tau Malaysia tu kat mana...


No comments:

Post a Comment