October 18, 2009

Sold....!!!!!!

Semalam aku dan Bro Azam telah pergi ke satu acara lelongan. Tempatnya adalah di Ngaurang. Acara lelongan ini diadakan selama 2 hari iaitu hari Sabtu dan Ahad. Pusat lelongan tersebut telah dibuka pada hari Jumaat bagi para pelanggan untuk datang melihat barang-barang yang akan dilelong nanti. Barang-barang yang akan dilelong adalah seperti alatan memancing, khemah, basikal, peti ais, kerusi, meja, mainan, barangan dapur, pisau, bot, almari dan banyak lagi lah. Para pelanggan yang berminat bolehlah mendaftar dan mendapatkan nombor masing-masing yang akan digunakan semasa lelongan nanti.


Aku, Bro Ali dan Bro Azam telah pun datang pada hari Jumaat untuk view barang-barang tersebut. Masing-masing mempunyai target barang apa yang nak dibeli. Aku punya sasaran nak beli stockpot bersaiz 11 liter. Itu target utamalah. Target sampingan ada jugak tetapi kena tengok harga dulu. You might make a killing in the auction. Buying item just for a song. Tetapi kena berhati-hati gak sebab kekadang tu harganya lebih mahal berbanding di kedai.


Di samping datang nak beli barang tu, aku pun nak tengok jugak macam mana acara lelongan diadakan. Di Malaysia dulu aku tak pernah pergi tempat lelongan macam nie. Saja jer nak tengok suasana kat sini macam mana. Ada dua mamat yang kendalikan acara lelongan tu. Satu tua, satu muda. Yang tua tu cakap bukan main laju lagi. Dia yang banyak kendalikan acara ini. Mula-mula tu aku tak paham gak apa yang dia nie cakap. Laju sangat. Tapi bila dah lama duduk kat situ, bolehlah aku tangkap sikit-sikit. Yang penting aku nak dengar harga barang yang nak dilelong tu.


Mula-mula mamat tua tu akan letakkan satu harga pada barang tu, contohnya periuk $NZ60. Kalau ada pembida yang cakap $NZ40 dan dia setuju, maka harga lelongan akan bermula pada $NZ40.


Di penghujung acara, aku dapat gak beli stockpot 11 liter tu dengan harga $NZ55. Semasa lelongan tu, aku jumpa seorang Indian Singapore. Dia bukak satu restoran kat Petone. Tanya dia murah ke harga periuk yang aku beli nie. Dia kata murah berbanding di luar. Dia pun ada beli gak tapi yang saiz besar la.

Hari ini mungkin aku akan pergi lagi. Tengok barang apa yang boleh dibeli lagi. For a song.






Dua mamat yang kendalikan lelongan. Yang sebelah payung merah tu yang cakap laju tu.






Antara barangan yang dilelong

No comments:

Post a Comment