December 28, 2010

A South Trip 2


Pagi-pagi selepas bersarapan, kami check-out daripada motel dan terus menuju ke pekan Queenstown untuk berjalan-jalan. Kami menuju ke Queenstown Mall dulu. Jalan-jalan cuci mata. Kemudian ke tepi Lake Wakatipu, bukan wa kena tipu tau.........Kat south island nie, memang terdapat banyak tasik. Tasik-tasik nyer pulak besar-besar macam lautan. Bandar Queenstown nie terletak di tepi Lake Wakatipu. Memang cantik ler pemandangan kat sini. Aku sudah jatuh cinta dengan Queenstown.


William Gilbert Rees merupakan founder bandar Queenstown nie. Dia sampai bersama isterinya di Queenstown pada tahun 1861 dan membina rumah di tepi tasik.


Founder of Queenstown, William Gilbert Rees.




Queenstown Mall



Bandar Queenstown






Gambar-gambar Waterfront Queenstown.


Kemudian, kami bergerak ke Skyline Gondola. Nak naik gondola pulak untuk menikmati pemandangan Queenstown dari puncak bukit. Memang cantik dan tremendous. The view took my breath away.

Di atas puncak bukit tu, turut terdapat litar luge. Luge nie macam go-kart jugak, cuma takde enjin. Ia bergerak dengan menuruni bukit. Jadi litarnya jugak menuruni bukit jugak ler. Anak-anak aku cukup suka main luge. Termasuk ler ngan bapak dan maknya sekali.



Say cheese.........





Bandar Queenstown dari dalam gondola.


Bandar Queenstown dari puncak bukit.




Dah siap nak main luge nie......



Tak sabar nak main luge.


Kena naik chair lift sebelum sampai ke litar luge.


Litar luge yang terletak di puncak bukit.


Lepas dah puas bermain luge tu, kami terus menuju ke pekan Glenorchy. Pekan nie terletak lebih kurang 40km dar Queenstown. Dulu pekan nie pernah menjadi pekan terkecil di NZ dengan penduduk seramai 200 orang sahaja. Perjalanan ke Glenorchy nie mensusuri Lake Wakatipu. Glenorchy nie terletak di penghujung Lake Wakatipu. Glenorchy terkenal dengan aktiviti-aktiviti luaran seperti berkayak, berkuda dan sebagainya.



Lake Wakatipu


Pemandangan perjalanan ke Glenorchy.







Bangsal nie terletak di tepi Lake Wakatipu. Mungkin tempat simpan kayak.


Kami berpatah balik ke Queenstown, isi minyak kereta dan terus menuju ke Te Anau yang terletak lebih kurang 2 jam perjalanan dar Queenstown. Kami akan bermalam di Te Anau sebelum menuju ke Milford Sound pada keesokan pagi. Milford Sound nie tempat pelancongan yang sangat terkenal di NZ nie. Terkenal dengan pemandangannya. Kata orang kalu tak pi memang rugi. Memang kebiasaannya pelancong akan bermalam di Te Anau dulu sebelum ke Milford Sound, sebab kat Milford Sound takde pekan. Jadi Te Anau nie ler pekan yang paling hampir, dengan jarak lebih kurang 120km. Nak isi minyak kereta pun kat Te Anau nie ler.

Pekan Te Anau nie pun ada tasik, Lake Te Anau. Kalu ikut penduduk tempatan, Lake Te Anau merupakan tasik kedua terbesar di NZ. Yang pertama Lake Taupo, yang terletak di North Island.


Kami bermalam di holiday park yang terletak di hapadan Lake Te Anau. Besok pagi kena bertolak sebelum jam 6 pagi sebab nak kejar bot cruise kami di Milford Sound pada jam 9 pagi. Perjalanan ke Milford Sound ambik masa lebih kurang 2 jam ke 2 jam setengah.


Pemandangan perjalanan ke Te Anau dari Queenstown



Lake Te Anau




Kalau tak silap aku, nie replika burung kea. Ambik kat tepi Lake Te Anau depan kedai cenderamata.



Pekan Te Anau



No comments:

Post a Comment