January 20, 2009

Happy Anniversary.....!!!!!!

Salam sejahtera buat ahli keluarga, teman, rakan sepejabat dan pembaca blog yang lain. Terpaksa berpindah host yang baru sebab host blog yang lama macam tak best.
Tengok tajuk di atas, mesti pembaca mengaitkan hari ulangtahun perkahwinan kami berdua....ohhh....bukan...bukan bulan Januari kami disatukan, bulan yang lain.....
Sebenarnya 19 Januari 2009, merupakan cuti umum bagi Wellington kerana menyambut Anniversary Day, iaitu cuti umum yang pada dasarnya meraikan penempatan awal masyarakat di New Zealand. Lebih kurang macam Hari Wilayah ler, iaitu penubuhan Wilayah Persekutuan.
Cuma setiap bandar, tarikh Anniversary Day nyer adalah berbeza-beza, bergantung pada bila sesuatu bandar itu ditubuhkan. Macam Auckland pada 18 September, Taranaki pada 31 Mac, Nelson pada 1 Februari dan Otago pada 23 Mac.
Sebenarnya, mengikut sejarah tarikh Anniversary Day bagi Wellington adalah pada 22 Januari, meraikan ketibaan imigran pertama di Petone pada tahun 1842. Tetapi setiap tahun tarikh sambutan Anniversary Day di Wellington berubah-ubah supaya cuti umum tersebut dapat disekalikan dengan cuti hujung minggu, agar menjadi 3 hari cuti. Kalau kat Penang dulu, cuti Keputeraan TYT Pulau Pinang, setiap tahun hari Sabtu, tak nak bagi orang cuti lebih. Sebab orang Malaysiakan kuat bekerja.....

2 comments:

  1. ooo..sudah pindah blog ka?patutla aritu check xde entry baru.(aik, xkan diriku ini sudah jadi follower tegar di blog ni?keh keh)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih sebab ikuti blog nie.....ada jugak pembaca...he....he....

    ReplyDelete