August 28, 2009

Gegaran.........

Semalam.....masa aku tengah tidur......menantikan handset aku berbunyi menandakan waktu untuk bangkit sahuq.......tetiba aku terjaga......sekitar jam 1:45 pagi kalau tak silap aku......kalau silap harap maafkan yek......
Aku terjaga sebab terdengar satu bunyi.......macam bunyi angin yang bertiup kencang .......dan juga macam satu bunyi gelombang.......


Tetiba ja almari dan bilik aku bergoyang.....bergegar......kurang daripada 4 saat rasanya......terlupa nak ambik bacaan masa.....

Rupanya berlaku sedikit gempa bumi........Teringat pulak aku kat ayah aku masa dia datang melawat hari tu......Selepas ayah aku balik dari lawatan ke Te Papa (Muzium Wellington), dia mendapat info bahawa tidak ada satu tempat di New Zealand ini yang selamat daripada bencana gempa bumi.......

Dan aku juga ada mendengar daripada teman aku di sini bahawa NZ tengah menantikan bencana gempa bumi yang dashyat yang dijangka akan berlaku bila-bila masa dalam tempoh sekarang hingga 50 tahun. Kalau ikutkan sejarah pun banyak kejadian gempa bumi yang berlaku di sini yang telah meragut banyak nyawa. Kejadian gempa kecil-kecilan nie sebenarnya kerap berlaku di sini. Cuma ini baru kali pertama aku merasa sepanjang aku duduk di sini.

Dulu masa aku dok kat flat di Penang pun aku ada gak rasa tempias gegaran gempa bumi di negara jiran. Bergegar gak rumah aku masa tu, masa tu tinggal di tingkat 9. Kami baru nak masuk tido.....tetiba jer bergegar barang dalam rumah tu......Apa lagi, kami pun capai mana yang penting, terus turun ikut tangga sampai ke bawah....Kejadian tu berlaku 2 bulan selepas berlakunya kejadian tsunami di Acheh......

Kekadang terdetik gak kat hati aku nak merasa gempa bumi yang sebenar......tapi takde la yang dahsyat sampai mencederakan atau mengorbankan orang ramai........Aku berharap agar kejadian gempa yang dashyat itu tidak berlaku semasa kami masih di bumi kiwi ini. Amin.............

1 comment:

  1. 1.45am almari bergoyang.. 2.15am katil lak bergoyang.. sakan gak gempa bumi kali ni..

    ReplyDelete