August 30, 2009

Seronoknya.......

Pada 21 Ogos yang lepas, anak aku yang kedua tu dah mulakan sesi tadikanya. Sepatutnya dia masuk pada 19 Ogos tetapi disebabkan hari tu kami ada urusan, terpaksa la dia masuk lambat sikit.

Di sini, kanak-kanak berusia 3 tahun akan memulakan sesi tadika. Dan apabila meningkat umur 5 tahun akan memulakan sesi persekolahan. Kiranya agak awal gak la berbanding dengan di Malaysia.
Tadika di sini agak berbeza dengan di Malaysia. Kanak-kanak yang masuk tadika tidak akan ditekankan belajar secara serius. Tetapi mereka disediakan pelbagai jenis mainan. Kanak-kanak digalakkan menerokai minat mereka sendiri. Jadi mereka belajar melalui permainan yang ada.

Anak aku tu bukan main seronok nak pi tadika. Malam sebelum nak pi tu, dok habaq kat dia yang esok dia akan pi tadika. Bukan main seronok dia. Dia pegi tadika hanya dua hari sahaja dalam seminggu, hari Rabu dan Jumaat daripada jam 8:30 pagi hingga 12:40 tengah hari. Nanti bila umur dia meningkat 4 tahun, dia akan menghadiri tadika pada hari Isnin, Selasa dan Khamis daripada jam 8:30 pagi hingga 2:30 petang.

Aku tak sempat ambik banyak gambar semasa dia di tadika. Hari tu lupa bawak kamera, dah bawa, bateri lak kong. Aku letak beberapa gambar yang sempat dirakam menggunakan handset aku dan kamera sebelum baterinya total kong. Nanti lepas nie kalau sempat aku letak aksi anak aku tu semasa dia di kindy......







Hari pertama ke kindy......sambil ditemani oleh abangnya......




Whiteboard di luar pintu kindy mengalukan kemasukan anak aku pada hari pertamanya.....




Anak aku seronok sakan di luar pintu pagar kindynya.......










No comments:

Post a Comment