December 4, 2009

Dah sekolah dah......

Anak aku yang sulung tu, dah masuk sekolah dah. Baru 2 minggu dia pegi sekolah. So far OK lah. Sekolah pun tak jauh dari rumah, kurang 5 minit memandu. Masuk kelas jam 9 pagi, balik jam 2:50 petang. Kat sekolah nie banyak jugak pelajar dari Malaysia. Tapi kelas anak aku tu dia sorang jer dari Malaysia.



Dia masuk kelas untuk new entree. Dalam kelas dia ada 11 orang jer termasuk anak aku. Senang kot cikgu kelas tu nak jaga sebab budak-budak baru masukkan, mesti buat macam-macam ragam. First day aku hantar anak aku tu, cikgu kelas tu dah suruh aku balik terus, tak payah tunggu. Dia akan cuba settle down anak aku nanti. Cikgu kelas anak aku tu pernah pegi Malaysia. Bukan setakat pegi, malah mengajar kat Malaysia. Dia kata dia pernah mengajar kat Slim River selama 6 bulan.

Best jugak sekolah anak aku tu. Siap ada indoor swimming pool. Bukan semua sekolah kat sini ada swimming pool, dan kalau ada pun bukan semua yang indoor. Senang sikit la pelajar-pelajar sekolah nak pi kelas berenang sebab swimming pool dalam kawasan sekolah, tak payah nak travel kat luar pulak. Anak aku yang umur 5 tahun tu pun ada kelas berenang, setiap hari Selasa.


Semalam anak aku ada kelas memasak. Aku pun tak tau apa yang depa masak. Tapi cikgu kelas dah bagitau kat aku akan melibatkan benda halal sahaja. OK la tu.


Kat sekolah nie, diwujudkan satu sistem dikenali sebagai sistem buddy. Sistem ini khas untuk budak-budak baru macam anak aku nie. Pelajar yang dah senior akan dikenal pasti bagi menjadi teman kepada pelajar yang baru masuk. Jadi pelajar senior nie akan menemani pelajar baru semasa lunch time, supaya pelajar baru tidak merasa lost atau kekok dengan keadaan yang baru. Untuk kes anak aku nie, ada la beberapa pelajar senior Malaysia telah dilantik oleh pihak sekolah untuk menjadi buddy anak aku tu. Anak aku tu tak pernah cerita pun kat aku pasal buddy dia tu. Parents buddy dia yang cerita kat aku masa kami beraya kat rumah depa.


Tak sempat lagi aku nak ambik gambar sekolah anak aku tu. Nanti kalau berkesempatan, aku paste dalam blog nie nanti. Di dinding pejabat sekolah anak aku tu tertulis 3 ayat.......


MAHI TAHI.......WHAKAARO TAHI.......AKOAKO TAHI........


maksudnya.......


Working Together ....Thinking Together......Learning Together......


Jangan mahu tahi sudah..........







No comments:

Post a Comment