December 12, 2009

Cemar

Sejak akhir-akhir ini, suratkhabar tempatan sering membincangkan tentang satu isu yang menarik perhatian penduduk setempat. Isu itu ialah Sungai Manawatu didapati antara yang sungai yang paling teruk antara 300 sungai yang diuji. 300 sungai yang diuji itu terletak di negara-negara Barat seperti Amerika Utara, Eropah, Australia dan New Zealand. Kiranya Sungai Manawatu nie antara sungai yang paling tercemar di dunia Barat.



Sungai tersebut telah diuji menggunakan satu kaedah baru, di mana ia menguji kandungan oksigen terlarut dalam air setiap 15 minit. Dalam kajian tersebut didapati bahawa air Sungai Manawatu mempunyai kandungan oksigen terlarut yang tinggi. Perkara ini menandakan ia mempunyai ekosistem yang lemah dan keadaan hidup yang susah bagi ikan, serangga dan kehidupan sungai yang lain.



Macam biasa, apabila keluar berita ini, banyaklah pihak yang memberikan respon dan pandangan, yang setuju dan tidak setuju dengan hasil kajian tersebut. Sungai Manawatu ini terletak di daerah Palmerston North, Manawatu/Wanganui, tak jauh dari Massey University.



With my naked eyes, aku tengok Sungai Manawatu tu OK jer dari segi luaran lah. Bau busuk pun takde, warna air pun OK. Takde ler macam air Sungai Pinang tu. Kawan wife aku pernah bawa sampel air Sungai Pinang masuk lab untuk dikaji. Habis satu lab tu semerbak bau air sungai tu. Agak-agak kalau ranking sungai terkotor di dunia dibuat, kat mana ranking sungai kita yek.....


1 comment:

  1. salam,

    nak tanya skit. saya akan ke wellington utk present paper kat massey uni dgn intercontinental hotel. saya sorang. ada tak sape2/family yg boleh buat home stay untuk dari 23/1/2010-27/1/2010? tumpang tido aje sebab siang sy ada conference. saya akan bayar sebab ada bajet. lg bagus klu yg ada transport terus ke dua tmpt ni.

    klu ada boleh bg contact number dgn email. nanti sy contact. wassalam.

    jalil
    melbourne
    ajmar9195@yahoo.com

    ReplyDelete