March 1, 2010

Anak Hamas

Pada minggu lepas, satu akhbar nasional telah menerbitkan satu laporan tentang sebuah buku. Buku tersebut bertajuk Son of Hamas yang telah ditulis sendiri oleh salah seorang pengasas Hamas. Buku tersebut berkisarkan tentang kehidupannya sebagai seorang pengintip (atau lebih glamer dikenali sebagai spy) kepada Israel.


Nama dia ialah Mosab Hassan Yousef, anak kepada Sheikh Hassan Yousef. Mosab telah berkhdimat sebagai spy Israel lebih daripada 10 tahun. Dia kena tangkap oleh pihak Israel pada tahun 1996 dan dalam tempoh setahun telah dilatih oleh Israel's internal security service atau lebih dikenali sebagai Shin Bet. Sejak itu dia telah menjadi spy Israel. Bukan itu sahaja, malahan dia juga telah menukar agama daripada Islam ke Kristian.


Mosab ini dikatakan telah banyak membantu dalam menggagalkan misi pengebom berani mati. Nama kodnya ialah Green Prince. Dia dikatakan melakukan perkara ini bukan kerana duit, but he did things he believed in. He wanted to save lives. Ayah si Mosab ini sekarang masih di dalam penjara Israel. Dan sekarang si Green Prince ini, yang berumur 32 tahun, sekarang menetap di California.


Sedih betoi baca pasai cerita ini. Semoga Allah bagi hidayah kepada mamat ini dan terbuka hatinya semula untuk menganut agama Islam. Niat dia bagus, kononnya nak selamatkan orang, tapi dia sendiri tidak menyelamatkan dirinya sendiri di akhirat kelak.

No comments:

Post a Comment