March 9, 2010

Ragbi Sentuh

Di sekolah anak aku nie, pada setiap term, akan diadakan beberapa jenis sukan. Conothnya pada term pertama nie, ada sukan kriket, ragbi, softball, hoki dan polo air. Jadi pada mana-mana pelajar yang nak masukkan, kena daftar cepat-cepat sebab tempat adalah limited. Pihak sekolah tidak mewajibkan pelajar terlibat. Sapa yang berminat bolehlah join.


Jadi sebagai salah satu aktiviti riadah dan juga mendedahkan anak aku kepada dunia sukan, aku telah mendaftarkan anak aku untuk bermain sukan ragbi. Baru umur 5 tahun lebih dah main ragbi ke? Aku sendiri tak tahu main ragbi nie. Sebenarnya sukan ragbi nie adalah sukan touch rugby. Tak de main tackle-tackle macam All Blacks main tu. Memang dibuat khas untuk pendedahan awal bagi bermain ragbi. Jadi dalam permainan nie, tackle telah digantikan dengan touch. Padang pun guna padang kecik jer.



Apa yang menarik, sapa-sapa yang berjaya mendaftar untuk bermain sukan, maka akan secara automatik akan mewakili sekolah. Takde sesi pemiliha. Memang depa buat acara sukan nie nak bagi pendedahan kepada para pelajar. Anak aku yang langsung tak pernah main ragbi dan memang takde skill tu pun kena main sebab aku yang pi daftar.


Jadi setiap hari Jumaat pada jam 4:30 petang, akan diadakan sesi perlawanan dengan pihak sekolah lain. Berkumpulah semua sekolah di daerah ini di satu padang yang telah ditetapkan. Anak aku tu tak suka main ragbi. Tapi kebanyakan anak-anak muda di sini memang suka main ragbi terutamanya anak orang Maori. Dah memang suka tradisi depakan.









Zahidi bersama dengan rakan sepasukan dari Malaysia, Najmin. Kelihatan adik Zahidi, Humaidi tumpang sekaki nak bergambar.








Mendengar taklimat daripada jurulatih.



Sesi memanaskan badan sebelum perlawanan bermula.







Sesi perlawanan baru hendak bermula. Pasukan lawan memakai baju berwarna kuning.




Masing-masing dok nak berebut bola.





1 comment:

  1. Salam, sukan tgk photos anak anak kalian main ragbi sentuh. Harapnya lagi banyak photos & artikel boleh saya baca:)

    ReplyDelete