February 16, 2011

Trip Family Adik Aku

Penerbangan keluarga adik aku tiba di Wellington dalam jam 12:10 pagi. Tapi mereka keluar dari balai ketibaan dalam jam 12:40 pagi, mungkin urusan kastam dan juga pemeriksaan bagasi mereka. Kami terus menuju ke Hatatai, rumah kawan aku untuk tumpang bermalam. Makan sambil sembang-sembang, kami hanya masuk tido lebih kurang jam 3 pagi.

Keesokannya, selepas bersarapan dalam jam 9:30 pagi, sesi lawatan keluarga adik aku di Wellington bermula. Disebabkan masa mereka terhad di Welly nie, jadi aku kena gunakan semaksimum masa yang boleh utk melawat.

Hentian pertama kami ialah Mount Victoria, tempat look-out bandar Welly, dan juga antara lokasi pengembaraan Lord of The Ring. Kemudian kami menuju ke Wellington Cable Car utk menaiki kereta kabel, jalan-jalan sepanjang Lambton Quay, pusing-pusing dalam Botanical Garden, bergambar depan Beehive, Parlimen NZ dan kemudian menuju ke Te Papa, Muzium NZ. Di Te Papa, kami menghabiskan masa lebih sejam, itu pun tak pusing habis, sebab anak aku yg sulung tu dok bising nak balik. Oh lupa pulak nak habaq, aku mai Welly jemput adik aku nie aku datang ngan anak aku yg sulung jer. Wife aku ngan anak aku yg kedua dok kat rumah sebab wife aku ada keja.

Dari Te Papa, kami pergi ke kedai cendaramata yang terletak di Miramar. Adik dan suaminya borong barang cenderamata lebih $NZ100. Kemudian kami menuju pula ke Weta Cave, tempat dipamerkan barang-barang hasil Weta Studio, seperti patung karakter filem Lord of The Ring dan King Kong.

Kemudian aku bawa menyusur jalan sepanjang Shelly Bay, sambil menunjukkan lokasi aku dan kawan-kawan aku dulu memancing ikan. Dari situ, kami menuju pula ke Waterfront yang terletak berhampiran dengan Oriental Bay. Kami menyewa basikal yang boleh kayuh 4 org dan ada 2 tempat duduk baby utk kami pusing-pusing di Waterfront selama setengah jam. Nak jalan kaki boleh, tapi memandangkan kami dah kesuntukan masa dan takut anak buat ragam, baik naik basikal.

Selepas tu, kami singgah kat masjid Wellington utk solat jamak Zohor dan Asar sebelum kami menuju ke rumah kawan aku kat Johnsonville utk tumpang bermalam sebelum bertolak ke Palmy keesokan paginya. Kami sampai rumah kawan aku tu dlm jam 8:15 malam, belum Maghrib lagi masa tu. Kena tido awal malam tu sebab besok pagi nak jalan jauh.

Kebetulan masa adik aku sampai, ada team mana entah yang sampai sekali, siap depa sambut dgn tarian haka lagi tu.

Aksi anak adik aku di dalam Te Papa.

Menunggang komodo yang berkawal di depan pintu masuk Weta Cave.

Bandar Welly dari Waterfront.