February 18, 2009

Bising La.....


Jumaat yang lepas 13 Februari, lepas balik daripada mengejar bulu angsa, isteri aku mengatakan bahawa jiran atas rumah ada datang tadi. Habaq nak buat parti malam tu, jadi agak bising nanti. Isteri aku tak sempat nak respon, dia dah naik atas dah. Masa aku balik tu, anak-anak aku dah tidoq dah. Bunyi muzik dari atas rumah dan juga suara sembang-menyembang boleh kedengaran. Memang agak bising. Isteri aku suruh habaq kat depa suruh perlahan sikit sebab anak dah tidoq dah.


Jadi sebelum aku pi dobi malam tu, aku singgah sat habaq kat depa. Pi dobi bukan tak basuh baju, tapi sebab hari tu hujan, jadi pi dobi nak keringkan baju yang dah dibasuh menggunakan drier. Aku pun cakap ler ngan sorang mamat kiwi kat atas tu. Dia pun kata OK. Sebelum aku pergi pun, dengar ler dia habaq suruh perlahan sikit kat kawan-kawan dia.



Masa aku balik dari dobi tu, dalam jam 10:30 malam, aku dengaq memang muzik depa dah perlahan sikit daripada mula-mula. Tapi lebih kurang lepas setengah jam, muzik makin kuat balik. Dalam jam 12:00 malam, anak aku dua-dua terjaga. Depa nangis dok takut ngan bunyi muzik yang kuat tu. Aku pun dok teman anak-anak aku tidoq dalam bilik sekali. Wife aku masa tu tengah study kat depan. Tapi aku pun tak boleh nak tidoq. Makin mengarut depa kat atas tu. Siap hentak-hentak kaki ikut muzik. Lepas tu depa dok nyanyi ramai-ramai macam kat pusat karaoke lak.



Wife aku tak tahan, dia hantar message kat tuan rumah. Sebab penyewa atas dan aku, tuan rumah yang sama. Lupa lak nak habaq, penyewa kat atas orang-orang bujang, orang kiwi. Mintak tuan rumah nasihat sikit kat depa tu. Tapi tak dak respon pun daripada dia.



Aku pun bengang gak. Aku call terus tuan rumah aku. Call handset dia, dia tak angkat. Call rumah dia. Second time call baru wife dia angkat. Tanya tuan rumah ada. Dia kata ada, tapi tau tak dah pukul berapa nie. Aku jawab tau la, tapi orang atas dok buat bising sampai anak tak boleh tidoq macam mana. Dia pun bagi telefon kat suami dia. Aku pun dok ngomel ler kat tuan rumah aku cakap pasai mamat-mamat atas yang dok buat party tu. Tuan rumah just nasihatkan kat aku suruh contact pihak berkuasa tempatan yang boleh atasi perkara nie. Cakap pasal noise control kata dia. Dia tak ingat nombor tu. Aku pun kata OK lah, nanti aku cari nombor tu.



Aku malas nak cari, aku terus call 111. Kat New Zealand, nombor kecemasan untuk call polis, bomba atau ambulan ialah 111. Kalau kat Malaysiakan 999. Kat USA, 911. Amat penting untuk kita mengetahui nombor kecemasan apabila tiba di negara asing. Lain negara, lain nombor nyer. Operater 111 tanya aku, nak hubungi polis, bomba atau ambulan. Aku cakap, nak komplain pasai noise control. Dia habaq bukan nombor nie, kena contact pihak berkuasa tempatan. Lepas tu dia bagi nombor tu kat aku.



Aku terus call nombor tu. Ada operator jawab. Aku pun complain pasai bising yang depa dok buat kat atas. Masa tu 1:50 pagi dah. Operator tu ambik beberapa maklumat. Nama, alamat, nombor untuk dihubungi dan sebagai nyer. Dia kata noise control officer akan sampai dalam tempoh setengah jam. Lambat sikit malam tu sebab depa sibuk.


Dalam 2:30 pagi, tiba-tiba jer bunyi muzik dan bising kat atas terus senyap. Aku rasa pegawai tu dah sampai ler. Apa la......nak buat parti bising-bising, pi la disko atau pub. Depa nak marah, marah la. Tapi hak jiran kena respek la brader.......Itu la mat salleh.......asal ada cuti esok jer nak berparti...nak mabuk sana, mabuk sini....


Aku tak berani nak tegur depa masa depa dok berparti. Takut depa tengah mabuk. Orang mabuk nie, akai tak dak. Macam orang gila. Macam-macam depa boleh buat. Hari tu masa singgah satu kedai take away yang halal, dok sembang ngan adik owner kedai tu, dia habaq ada satu malam tu, pekerja dia parking kereta tepi kedai tu. Lepas tu datang lak mamat kiwi mabuk. Panjat atas bumbung kereta tu, lepas tu lompat-lompat. Sampai kemek bumbung kereta. Nak mintak claim memang tak boleh, tengah mabuk. Orang mabuk memang sama ngan orang gila sebenarnya.......

1 comment:

  1. Hang standby telog tembelang.. bila depa bising hang baling dalam 5 biji OK laa..

    ReplyDelete