February 12, 2009

Pakaian Beragam.....


Pada 6 dan 7 Februari 2009, telah berlangsungnya perlawanan ragbi 7 sebelah yang dikenali sebagai NZI Seven. NZI Seven ini yang berlangsung di Stadium Westpac, Wellington, merupakan salah satu daripada 8 perlawanan IRB World Series yang dianjurkan di beberapa negara setiap tahun. IRB merupakan singkatan bagi International Rugby Board. Selain New Zealand, negara yang turut menjadi tuan rumah untuk siri perlawanan ini ialah Dubai, Afrika Selatan, USA, Hong Kong, Australia, England dan Scotland. Sebanyak 196 negara turut serta dalam siri pertandingan kali ini iaitu Afrika Selatan, Kenya, Scotland, Tonga, New Zealand, Australia, Wales, Niue, England, Argentina, Perancis, Canada, Fiji, Samoa, USA dan Pulau Cook.

Aku sebenarnya tak minat sukan ragbi nie. Tak tau pun macam mana nak main. Tapi dah duduk kat negara yang terkenal dengan sukan ragbi nie, nak-nak All Blacks, jadi dapat ler tengok kehangatan sukan nie kat sini. Sambutan terhadap NZI Seven nie agak meriah dan mendapat sambutan hangat. Tiket sudah habis dijual dalam sehari sahaja.

Dalam perlawanan kali nie, peringkat akhir ialah antara New Zealand dan England. New Zealand mendahului perlawanan tetapi akhirnya dimenangi oleh England dengan keputusan 19-17. Mata terkumpul keseluruhan setakat ini didahului oleh Afrika Selatan sebanyak 48 mata diikuti dengan New Zealand sebanyak 44 mata. Selepas ini IRB Seven World Series akan diadakan di San Diego (USA) pada 14-15 Februari.

Apa yang menarik tentang NZI Seven ini ialah semua penonton yang hadir di stadium seperti menjadi satu kewajiban untuk mereka mengenakan pakaian beragam. Macam costume party pulak. Macam-macam pakaian dapat disaksikan. Kalau tak pakai, jadi pelik lak. Turut diadakan juga pertandingan pakaian yang paling menarik. Sempat la jugak aku menangkap gambar beberapa orang yang sedang dalam perjalana ke stadium. Aku tak pi tengok kat stadium. Tengok kat TV jer. Itu pun kena kacau dengan anak aku. Ayah aku cakap kalau nak pi tengok kat stadium, pakai baju melayu sepasang la...........




Banduan terlepas.....


Superhero dah penat nak terbang. Salinan baju ada dalam beg tu....


Mexican yang sokong New Zealand.....


Super Mario Bros bersaudara.......

No comments:

Post a Comment