February 7, 2009

Paling Lama


Baru-baru ini, kami berkesempatan melawat rumah paling lama di bandar ini. Rumah tersebut dibina pada tahun 1858 oleh satu pasangan yang berhijrah dari England pada tahun 1857. Bukannya tidak ada rumah yang dibina sebelum 1858 tetapi hanya rumah tersebut sahaja yang berjaya diselamatkan. Rumah-rumah lain telah dirobohkan. Kayu dan paku pada rumah tersebut merupakan material asal rumah tersebut sejak 1858. Kini rumah tersebut telah diklasifikasikan sebagai salah satu muzium di bandar ini. Keluarga yang mendiami rumah tersebut mempunyai 10 orang anak. Ada 4 bilik di dalam rumah tersebut, satu bilik ibubapa, bilik nurseri, bilik anak lelaki dan bilik anak perempuan. Terdapat ruang tamu, dapur dan ruang pemotongan daging. Bilik basuhan dan tandas terletak di luar rumah. Semasa lawatan, kami telah diiringi dengan seorang pemandu pelancong. Gambar boleh diambil tetapi tanpa flash. Kenapa....????? Sebab tak elok untuk barangan sejarah....Itu kata dia ler. Oleh sebab itu, gambar yang diambil kurang memusakan. Sori yek.....


Ruangan membasuh baju. Di dalamnya juga tempat menggosok pakaian.




Tandas

Di dalam rumah tersebut terdapat beberapa perabot dan peralatan yang diwarisi sejak 1858. Antaranya ialah stroller yang beroda tiga. Stroller ini diperbuat daripada kulit. Beroda tiga kerana semasa zaman tersebut, semua benda yang beroda empat dan ke atas akan dikenakan cukai. Jadi bagi mengelakkan cukai tersebut, stroller berkenaan telah dibuat beroda tiga.


Lagi satu peralatan yang agak mengejutkan bagi kami ialah tempat mandian mereka. Aku ingatkan tempat mandi baby, tapi sebenarnya tempat mandi orang dewasa. Mereka mandi seminggu sekali, pada malam Sabtu, sebelum pergi ke gereja. Aku kat sini pun mandi paling kurang sekali sehari masa winter. Time summer nie lagi ler banyak kali aku mandi dalam sehari. Mungkin air kurang kot time tu.



Terdapat jugak mesin jahit pada zaman itu. Harganya amat mahal. Bersamaan pendapatan setahun penghuni rumah tersebut. Perlu dikendalikan oleh dua orang.






1 comment:

  1. aku rasa bukan sb air kurang.. tapi air pada masa itu sangat sojuk.. sb water heater belum ada.. hehe

    ReplyDelete