February 1, 2009

Ohhhhh.....really....!!!!!

Satu hal yang menjadi masalah kat aku ialah memandu di NZ......bukan sebab NZ left-driver....NZ memang right-driver.....macam kat Malaysia ler.....rules trafik pun tak jauh mana dengan Malaysia.....ada perbezaan sikit tapi tidak ler ketara sangat.....
Yang menjadi masalah utama aku ialah hadlaju di sini......kebanyakan jalan raya di sini...hadlaju nyer ialah 50 km/h. Dalam bandar pun 50 km/h. Ada jugak sesetengah tempat 70km/h tapi tak banyak la. Kat highway (kat sini depa panggil motorway) hadlaju 100km/h. Dan bermula 29 Januari 2009, beberapa batang jalan raya di pekan yang berhampiran dengan rumah aku diturunkan pada 40 km/h. Dah la jalan raya tu memang laluan yang biasa aku lalu. Terpaksa la bawa kereta dengan penuh berhemah.....
Bukan nyer tak de orang yang bawa laju melebihi hadlaju kat sini....ada...ada.....yang pakai enjin turbo pun ada....tapi tak lah banyak sangat...Tapi yang dikhuatiri....kalau masa kita bawa lebih hadlaju...time tu lak polis buat speedtrap.....kena saman lak....aduhhhh....tak berbaloi beb nak bayar saman tu.....habis duit macam tu jer.....dalam dolar NZ lak.....
Ada member tu....nak pi keja...pagi dalam pukul 4 pagi.....lalu dalam bandar Wellington....kereta mana ler ada sangat pagi-pagi tu....bawa laju sikit....dalam 70km/h lebih sikit....sekali kena tahan....speedtrap da.....siap polis buat alkohol testing...kena saman lebih $NZ 300. Pergghhhh.....tak berbaloi beb.....
Lagi satu zebra-crossing....kalau ikut rules memang bila tiba zebra-crossing, kereta kena berhenti dan bagi pejalan kaki melintas...tapi kat Malaysia dah biasa kereta tak berhenti kat zebra-crossing, tapi orang yang kena berhenti....jadi aku pun dah jadi spesis tu jugak la.
Kat sini mana ada. Kereta kena berhenti bagi laluan. Masa mula-mula bawa kereta tu, memang selalu terlajak kat zebra-crossing. Sama ada aku hentam pandu jugak (tak berhenti) atau aku terpaksa break emergency. Kat sini, sesetengah orang bila sampai kat zebra-crossing, terus melintas tanpa tengok kiri-kanan dulu. Sebab confident kereta akan berhenti. Tu yang agak bahaya jugak tu......
Sekali dok sembang ngan sorang mamat Kiwi tu. Dia dok bangga kata hari tu dia bawa 70 km/h di kawasan yang speedlimit 50 km/h. Lepas habis dengaq cerita dia, aku pun bukak cerita ler. Habaq kat dia, highway Malaysia speedlimt 110 km/h. Tapi aku biasa bawa 130-140 km/h....sesekali cecah gak 160-170 km/h.....
"Ohhh...really.....!!!!!!!" kata mamat Kiwi tu....

No comments:

Post a Comment