February 8, 2009

Waitangi Day


Pada 6 Februari, New Zealand menyambut Waitangi Day. Waitangi Day atau dulu dikenali sebagai New Zealand Day merupakan hari kebangsaan bagi New Zealand. Hari tersebut mengingati perjanjian yang dibuat antara Queen Victoria (British) yang diwakili oleh Governor Hobson dengan ketua-ketua puak Maori, dimana perjanjian tersebut dianggap sebagai dokumen penubuhan New Zealand. Tandatangan perjanjian tersebut telah dibuat di Waitangi berhampiran Paihia di Bay of Islands pada 6 Februari 1840.




Di bawah perjanjian tersebut, puak Maori menyerahkan tanah New Zealand kepada Empayar British dan puak Maori diberi jaminan tentang hak pada tanah mereka dan turut diberi keistimewaan warganegara British.

Tapi macam biasa, pihak British tidak menghormati perjanjian yang telah dibuat. Ini menyebabkan telah berlaku beberapa siri peperangan antara pihak British dan Maori. Peperangan demi peperangan dan akhirnya pihak British memenagi peperangan tersebut.

Sempena Waitangi Day ini, beberapa acara dan program telah diadakan di sekitar bandar ini. Kami sekeluarga berkesempatan untuk melihat program yang diaturkan di Waitangi Park pada 6 Februari yang lepas. Ada orang jual penyapu lidi lagi. Seikat harga $NZ15.00.







Persembahan pentas yang diadakan

Orang ramai menyaksikan persembahan pentas


Terdapat jugak gerai-gerai menjual barangan

No comments:

Post a Comment