September 15, 2009

Mari Memasak......

Pada 13 September yang lepas, pihak Suruhanjaya Tinggi Malaysia, keluarga pelajar postgraduate, pelajar undergraduate dan masyarakat Malaysia beragama Islam di Wellington telah menganjurkan majlis berbuka posa di Masjid Kilbirnie. Maka program bergotong-royong menyediakan juadah telah diadakan di masjid seawal jam 8:30 pagi. Menu yang telah disediakan ialah nasi putih, kari lamb special Bang Ali, ayam goreng, jelatah, agar-agar, samosa dan anggur. Sebanyak lapan ekor biri-biri telah turut serta bagi menjayakan program iftar yang julung kali dianjurkan oleh pihak Malaysia ini.


Acara dimulakan dengan membasuh ayam dan daging, memotong lobak merah dan bawang. Alhamdullillah......ramai yang turun membantu program ini menjadikan ia lebih mudah dan lancar. YBhg Dato' Hasnudin, Pesuruhjaya Tinggi Malaysia, dan isteri beliau YBhg Datin Rusnah jugak turun menjenguk acara memasak ini. Bukan sahaja menjenguk, malahan Datin turut menghulurkan tangan membantu apa yang patut. Dato, terpaksa pulang awal mungkin ada kerja lain tetapi Datin duduk membantu daripada pagi hingga ke petang. Datin jugak turut meminjamkan beberapa peralatan memasaknya. Terasa meriah program memasak nie macam masak kenduri kahwin lak.


Alhamdullillah........semuanya berjalan lancar. Ramai hadiran datang pada petang itu. Nasi dan lauk-pauk semuanya habis licin disapu. Nak bawa balik pun tinggal kuah ajer. Kuah pun sedap beb.......Nampak gaya boleh la program ini dianjurkan lagi pada tahun hadapan. Harap-harap dapat peruntukan yang lebih sedikit. Penat memang penat beb. Tapi dapat tengok orang lain berbuka posa hasil masakan kita bersama memang puas beb......


Aku ada ambik beberapa keping gambar. Tapi macam biasa la, sempat snap guna kamera handset jer. So kureng ler kualitinya.












Acara memasak kari kambing telah dimulai oleh jejaka-jejaka terhebat Malaya......







Goreng pon sodap ayam nie.......








Datin (bertudung hijau) sedang menyelia acara menggoreng ayam.......






Ramainya yang tukang kacau kari kambing nie......








Acara berbuka telah bermula.....kemuncak pada program iftar ini.........






No comments:

Post a Comment